Czy wiesz, że

Flora bakteryjna przewodu pokarmowego – jak wpływa na nasze zdrowie?

Flora bakteryjna człowieka od lat budzi żywe zainteresowanie świata nauki. Szczególnie dotyczy to  drobnoustrojów, zasiedlających nasz układ pokarmowy. Nie ma wątpliwości, że bytujące w nim bakterie pełnią wiele ważnych funkcji, które pozwalają zachować nam zdrowie, a stan mikroflory jelitowej może mieć związek z rozwojem różnych schorzeń. Poznaj kilka informacji na ten temat.

Flora bakteryjna przewodu pokarmowego i jej oddziaływanie na organizm

Czasami mikroflora przewodu pokarmowego porównywana jest do odcisku palca. Mimo, iż układ linii papilarnych wydaje się u każdego podobny, w istocie jest niepowtarzalnym znakiem rozpoznawczym danej jednostki. Podobnie jest z zasiedlającymi nasz organizm drobnoustrojami.

Na rozwój mikrobiomu może mieć wpływ szereg czynników – w przypadku dzieci znaczenie ma, czy przyszły na świat na drodze naturalnego porodu, czy poprzez cesarkę, a także w jaki sposób są karmione. Inaczej kształtuje się bowiem mikroflora niemowląt karmionych piersią, inaczej – karmionych sztucznie.

W kolejnych latach życia wewnętrzny ekosystem każdego z nas stabilizuje się, jednak na jego skład mają wpływ różne czynniki, w tym wiek, nawyki żywieniowe, perystaltyka jelit, a także wytwarzanie metabolitów przez bakterie.

Bardzo istotne są też stosowane leki, głównie antybiotyki. Mimo, iż antybiotyki są ogromnym dobrodziejstwem, pomagającym zwalczać wiele groźnych chorób, skutkiem ubocznym ich przyjmowania jest osłabienie naturalnej flory bakteryjnej.

Dlaczego jednak bakterie zasiedlające nasz układ pokarmowy są aż tak ważne? Wśród funkcji, które spełnia naturalna flora bakteryjna układu pokarmowego, znajdują się:

Niestety, obecność niektórych gatunków bakterii może zwiększać ryzyko określonych chorób, w tym otyłości, cukrzycy typu 2, nowotworów, astmy, alergii, nieswoistego zapalenia jelit, a nawet depresji. Możemy trafić na coraz więcej doniesień naukowych, koncentrujących się na powiązaniach między rozwojem tych chorób a mikrobiomem człowieka.

Czym jest dysbioza i z czego wynika?

W skrócie – dysbioza jest zaburzeniem dotyczącym flory bakteryjnej przewodu pokarmowego. Taki stan oznacza, że pożytecznych bakterii jest mniej, co może niekorzystnie odbić się na zdrowiu. Z czego wynikają zaburzenia flory jelitowej? Przyczyn może być wiele.

Przykładami są: dieta bogatobiałkowa lub bogatotłuszczowa, zakażenia układu pokarmowego, przyjmowanie niektórych leków, jak antybiotyki, inhibitory pompy protonowej, niesteroidowe leki zapalne, metformina i inne. Okazuje się, że powodem dysbiozy może być też przewlekły stres.

Dieta i probiotyki idą z pomocą, czyli jak wesprzeć naturalną florę bakteryjną

Wpływ na mikroflorę przewodu pokarmowego ma przede wszystkim dieta. Im więcej uwzględnisz z w niej produktów pochodzenia roślinnego, tym lepiej. Warzywa i owoce zawierają m.in. dużo błonnika pokarmowego, który pozytywnie wpływa na rozwój pożytecznych dla zdrowia bakterii.

Komponując swój jadłospis nie zapomnij też o pełnoziarnistych produktach zbożowych, które również zawierają cenny błonnik. Źródłem naturalnych probiotyków (czyli żywych drobnoustrojów, które podane w odpowiedniej dawce wywołują pozytywny wpływ na organizm gospodarza), są także produkty fermentowane, np. jogurt, kefir, kiszonki.

Innym sposobem na wsparcie mikroflory jelitowej jest też probiotyk w formie suplementu diety. Tego typu preparaty są nieocenioną pomocą przede wszystkim podczas antybiotykoterapii. W przypadku wątpliwości, jaki probiotyk wybrać i jak go stosować, skonsultuj się z lekarzem.

Jak widzisz, florę bakteryjną przewodu pokarmowego możesz wspierać na co dzień w bardzo prosty sposób, co odbije się korzystnie i na Twoim zdrowiu, i samopoczuciu.

Źródło:

  1. Krakowiak O., Nowak R. Mikroflora przewodu pokarmowego człowieka – znaczenie, rozwój, modyfikacje. Postępy Fitoterapii 2015, 3: 193-200
  2. Thursby E., Juge N. Introduction to the human gut microbiota. Biochem J. 2017, 474(11): 1823–1836
  3. Wang B. i wsp. The Human Microbiota in Health and Disease. Engineering 2017, 3: 71-82
  4. Pokrzywnicka P., Gumprecht Intestinal microbiota and its relationship with diabetes and obesity. Clin Diabetol 2016; 5, 5: 164–172.
  5. Robertson R. 10 Ways to Improve Your Gut Bacteria, Based on Science. https://www.healthline.com/nutrition/improve-gut-bacteria Data dostępu: 28.03.2018
Powrót do artykułów