Czy wiesz, że

Zaparcia – Weź probiotyk!

Zaparcia to problem występujący dosyć powszechnie. Szacuje się, że dotyczy ok. 20-30% populacji. Niska częstotliwość wypróżnień, konieczność silnego parcia, oddawanie suchego i zbitego stolca o niewielkiej objętości – to typowe objawy towarzyszące zatwardzeniom.

Zaparcia u dorosłych mogą wynikać z niektórych schorzeń, przyjmowania leków, ale także źle skomponowanej diety i zbyt małej aktywności fizycznej.(1) Czy pomocne w rozwiązaniu problemu mogą okazać się szczepy bakterii probiotycznych? Wiele badań wskazuje na to, że tak.

Probiotyk na zaparcia – wykorzystaj moc dobroczynnych szczepów

Wielokrotnie słyszymy o tym, że probiotyk na jelita działa ochronnie wobec bakterii czy wirusów, które mogą spowodować biegunkę, a standardem jest przyjmowanie probiotyków podczas antybiotykoterapii. Jednak okazuje się, że są one również polecane na zaparcia, które skutecznie psują nam samopoczucie.

Leki przeczyszczające niestety nie zawsze spełniają nasze oczekiwania, dlatego warto szukać innych rozwiązań. Tymczasem bakterie probiotyczne zostały przebadane pod kątem wpływu na rytm wypróżnień i okazało się, że mogą oddziaływać pozytywnie zarówno na ich częstotliwość, jak i konsystencję stolca, który dzięki nim jest bardziej luźny i łatwiejszy do wydalenia.(2)

Probiotyki na wzdęcia – czy mogą być skuteczne?

Osoby, którym doskwierają zaparcia, często skarżą się również na wzdęcia. Gromadzenie się gazów wynika głównie z działalności bakterii jelitowych. Naturalna mikroflora jelitowa składa się z mnóstwa różnych szczepów, a jej profil różni się u poszczególnych jednostek, co może mieć wpływ na funkcjonowanie układu trawiennego oraz powstawanie wzdęć.

Czasami więc układ pokarmowy wymaga wsparcia z zewnątrz, którym są właśnie probiotyki. Badania kliniczne wykazały, że podawanie suplementów probiotycznych może pomóc w uporaniu się z nadprodukcją gazów oraz wzdęciami u osób, które cierpią na problemy trawienne.

Wiele zależy od indywidualnych predyspozycji, bo nie na każdego probiotyki mogą zadziałać podobnie, jednak liczne korzyści wynikające z ich przyjmowania to dobry powód, aby wypróbować je jako bezpieczny sposób na walkę z tym uciążliwym problemem.(3)

Jaką dietę warto stosować w przypadku zaparć?

Zaparcia mogą mieć różne przyczyny, a kiedy są związane z chorobą, należy skupić się na jej leczeniu, wówczas problem powinien ustąpić. Jeśli zaś winne są nieprawidłowe nawyki żywieniowe, wówczas warto popracować nad ich zmianą, łącznie z wpleceniem do jadłospisu dobrych źródeł probiotyków.

Możesz to zrobić na dwa sposoby – sięgać po artykuły spożywcze, które zawierają probiotyki (do najpopularniejszych należą kiszonki i fermentowane produkty mleczne) lub przyjmować probiotyki dla dorosłych, dostępne w aptekach w formie suplementów. Dzięki nim możliwa jest poprawa perystaltyki jelit i łatwiejsze wypróżnianie. Jeśli masz wątpliwości, który preparat wybrać, zawsze warto skonsultować się ze specjalistą.

Choć działanie probiotyków na jelita jest bardzo korzystne, nie zapominaj też o innych modyfikacjach w sposobie żywienia. Niezwykle ważny w dietetycznym leczeniu zaparć jest błonnik pokarmowy, którego dobrymi źródłami są pełnoziarniste produkty zbożowe, warzywa, nasiona roślin strączkowych, owoce. Aby jednak błonnik mógł spełniać swoje funkcje, pij również dużo płynów – łącznie ok. 1,5-2 litry dziennie.

Wzmożona perystaltyka jelit jest także możliwa dzięki codziennej aktywności fizycznej, dlatego wpleć w swój plan dnia spacery, pływanie albo jazdę na rowerze.(4) Pamiętaj, że jeśli pomimo starań problem zaparć dalej Ci doskwiera, warto skonsultować go z lekarzem, gdyż może okazać się objawem choroby.

Źródła:

  1. Zych W. Zaparcie. https://gastrologia.mp.pl/objawy/50664,zaparcia Data dostępu: 20.05.2018
  2. Corliss J. Probiotics may ease constipation. https://www.health.harvard.edu/blog/probiotics-may-ease-constipation-201408217377 Data dostępu: 20.05.2018
  3. Gunnars K. 11 Proven Ways to Reduce or Eliminate Bloating. https://www.healthline.com/nutrition/11-proven-ways-to-reduce-bloating Data dostępu: 20.05.2018
  4. Wnęk D. Dieta w zaparciach. https://dieta.mp.pl/diety/diety_w_chorobach/180709,dieta-w-zaparciach Data dostępu: 20.05.2018
Powrót do artykułów