Czy wiesz, że

Co Ci dolega? – Wybierz probiotyk idealny!

Probiotyki budzą niesłabnące zainteresowanie świata nauki, a kolejne badania udowadniają, że poszczególne szczepy bakterii mogą być stosowane w terapii wielu problemów zdrowotnych. Co ważne, specjaliści podkreślają, że probiotyk nie powinien być dobierany przypadkowo – tylko wówczas kuracja przyniesie pożądane rezultaty.

Szczepy bakterii probiotycznych i ich działanie

Jakie są najlepsze probiotyki na zespół jelita drażliwego, a które pomogą osobom borykającym się ze zbyt wysokim stężeniem cholesterolu? Czy istnieją dobre probiotyki na zaparcia lub skuteczne probiotyki przy biegunce? Poznaj kilka faktów, które podpowiedzą Ci, jakie szczepy bakterii lub drożdżaków są polecane dla osób borykających się z określonymi problemami.

Probiotyk na wzdęcia i zaparcia

Zaparcia dotykają spory odsetek populacji. Problemom z wypróżnianiem się często towarzyszą także wzdęcia, które dodatkowo pogarszają samopoczucie. W rozwiązaniu tego typu kłopotów cennym wsparciem są probiotyki. Niektóre szczepy mogą też pomóc osobom borykającym się z zespołem jelita drażliwego (IBS), gdyż w przebiegu tej choroby czasami pojawiają się dokuczliwe, długotrwałe zaparcia.

Jedno z badań przeprowadzonych wśród dzieci z zespołem drażliwego jelita wykazało, że zastosowanie u nich szczepu Bifidobacterium lactis przyniosło pozytywne rezultaty. Innymi probiotykami, które mogą przynieść ulgę w czasie zatwardzenia (niekoniecznie związanego z IBS), są m.in.: Bifidobacterium longum, Lactobacillus acidophilus i Lactobacillus reuteri.(1,2)

Probiotyki przy biegunce

Biegunki mogą wynikać z różnych przyczyn. Zazwyczaj nie trwają długo, jednak u niektórych osób mogą mieć nawet postać chroniczną. Biegunki towarzyszą także niektórym infekcjom bakteryjnym lub wirusowym. Z pomocą znów przychodzą probiotyki, które z jednej strony mogą zapobiegać rozwolnieniu, z drugiej – skrócić jego czas.

Wśród szczepów probiotycznych które mają zastosowanie w łagodzeniu biegunek, znajdują się Lactobacillus rhamnosus GG, Lactobacillus acidophilus i Lactobacillus bulgaricus.(1,3)

Probiotyki a odchudzanie

Czy probiotyki dla dorosłych mogą wspomóc redukcje masy ciała? Pamiętaj, że aby schudnąć, ważna jest zdrowa i lekka dieta oraz aktywność fizyczna, jednak niektóre obserwacje naukowe sugerują, że stan flory jelitowej także ma wpływ na sylwetkę. Pozytywne działanie w tym zakresie wykazują m.in. Lactobacillus rhamnosus i Lactobacillus gasseri.(1)

Probiotyki w walce z wysokim poziomem cholesterolu

Problem podwyższonego cholesterolu, szczególnie „złej” frakcji LDL, również dotyka znaczną część populacji. Jeśli zostanie zignorowany, może prowadzić do groźnej choroby, jaką jest miażdżyca. Tymczasem korzystne działanie probiotyków jest widoczne nawet w tym zakresie – szczepy Lactobacillus acidophilus, Bifidobacterium longum czy Lactobacillus reuteri mogą bowiem pomóc w obniżeniu zbyt wysokiego poziomu cholesterolu we krwi.(1)

Jakie probiotyki wspomagają mózg i układ nerwowy?

Stan mikroflory jelitowej może także wpływać na nasz nastrój, a niektóre szczepy są w stanie łagodzić objawy depresji, zespołu przewlekłego zmęczenia czy wpływać pozytywnie na pamięć.

W jednym z badań, w trakcie których osobom z depresją podawano probiotyki Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus casei oraz Bifidobacterium bifidum, odnotowano u nich nie tylko zmniejszenie objawów depresji, ale także redukcję poziomu insuliny oraz markerów stanu zapalnego.(4)

Kiedy i jak brać probiotyk?

W trakcie antybiotykoterapii probiotyk to konieczność, gdyż pomaga wspierać naturalną mikroflorę jelitową – wówczas suplement probiotyczny należy przyjmować zarówno w trakcie leczenia, jak i co najmniej kilka dni po jego zakończeniu. Jest jednak kilka innych sytuacji, kiedy wskazane jest przyjmowanie szczepów probiotycznych – nieswoiste zapalenie jelit czy zakażenie Helicobacter pylori to tylko wybrane przykłady.(5)

W doborze odpowiedniego probiotyku powinien pomóc Ci lekarz. Stosuj się także do jego wskazań dotyczących dawki i sposobu przyjmowania preparatu.

Źródła:

  1. Spritzler F. How to Choose the Best Probiotic Supplement. https://www.healthline.com/nutrition/best-probiotic-supplement Data dostępu: 20.05.2018
  2. Gunnars K. 11 Proven Ways to Reduce or Eliminate Bloating. https://www.healthline.com/nutrition/11-proven-ways-to-reduce-bloating Data dostępu: 20.05.2018
  3. Czerwionka- -Szaflarska M., Romańczuk B. Probiotyki w profilaktyce i leczeniu wybranych schorzeń przewodu pokarmowego u dzieci. Forum Medycyny Rodzinnej 2010, 4, 2, 135 -140
  4. Jade K. The Best Probiotics for Mood: Psychobiotics May Enhance the Gut-Brain Connection. https://universityhealthnews.com/daily/depression/the-best-probiotics-for-mood-enhancing-the-gut-brain-connection-with-psychobiotics/ Data dostępu: 20.05.2018
  5. Szajewska H. Praktyczne zastosowanie probiotyków. Gastroenterologia Kliniczna 2014, 6, 1: 16-23
Powrót do artykułów